Vertraging. De nieuwe Van Wijk reddingsboot van de KNRM laat langer op zich wachten. Opnieuw.  Geen echt probleem, en zelfs begrijpelijk, maar toch vinden ze het in Egmond een beetje jammer. "Onze Van Wijk zal naar verwachting, en rekening houdend met de vakantieperiode, pas in week 48 of 49 op ons station arriveren."
De eerste vertraging ontstond toen na een testperiode bleek dat er om de motor heen maar weinig werkruimte was voor onderhoud. "Ze hebben een schot verplaatst en daarna moest de boot opnieuw worden gekeurd", licht Henk Biesboer van de KNMI toe. "Dat hebben we nu allemaal gehad. Nu zijn ze bezig met de elektrische installatie. Die moest helemaal aangepast worden. Sowieso een ander type kabel, en ook andere componenten voor de alarmsystemen. Die waren bij boot 1 gewoon niet goed."(tekst loopt door onder de foto)

De bouw van de eerste boot in de nieuw Van Wijk klasse, de motorruimte is inmiddels vergroot. (foto: KNRM)


"In een reddingboot zit veel meer techniek dan in een gemiddelde boot. Er wordt enthousiaster mee gevaren, en wij varen uit wanneer andere boten juist de haven in gaan", vertelt Biesboer. Een reddingboot moet dus feilloos werken tijdens zware storm en als er veel van wordt gevraagd. "De boot is zelf-oprichtend en de motoren schakelen automatisch uit als de boot omver gaat. Maar ze moeten natuurlijk niet uit gaan als de boot een slinger maakt op zee."

De Adriaan Hendrik en de eerste Van Wijk naast elkaar tijdens de testperiode. (foto: KNRM)


De eerste Van Wijk is als echte testboot gebruikt. "Die is de reddingsposten langs geweest, we hebben er allemaal wat van mogen vinden. Er moest daarna zo veel aan de elektrische installatie veranderen, dat de bouwer zei 'we willen die eerst helemaal afbouwen en dan maken we ook meteen de technische tekeningen en documentatie'." In totaal worden er acht boten gebouwd. De eerste (test)boot wordt afgebouwd als reserveboot. (tekst loopt door onder de foto)

De al wat jaartjes in gebruik zijnde Adriaan Hendrik in volle glorie. (foto: Rob Glas)


Die documentatie is naar verwachting eind juni, begin juli klaar. "En dan is het vakantie. We verwachten dat onze reddingboot in week 48, 49 voor Egmond aankomt", denkt Henk Biesboer. Dat betekent een vertraging van een jaar. "Maar liever meteen een goede boot, dan dat we er misschien elke keer gedoe mee hebben." Gelukkig levert de Adriaan Hendrik nog altijd trouw dienst. "Die is nu 32, 33 jaar oud. Hij wordt goed onderhouden en vaart nog goed." (tekst gaat verder door onder de foto)

 

 


Reddingbootdag

Biesbos wil wel nog even de landelijke Reddingbootdag op zaterdag 25 mei promoten. "Die is vanaf 10:00 uur. Het is eigenlijk een soort dankjewel voor onze donateurs.

Dat zijn er landelijk 130.000 en ze brengen jaarlijks iets van 14 of 15 miljoen euro binnen. De kosten zijn tegen de 20 miljoen, dus we komen ieder jaar iets tekort. Donateurs mogen op de Reddingbootdag meevaren, maar iedereen welkom om langs te komen."

Meteen ook een mooie dag om nieuwe donateurs aan te trekken. Wie interesse heeft kan terecht op knrm.nl/reddingbootdag/.


Pin It
Bekeken: 368x
http://perizinan.bulelengkab.go.id/products/rahasia-slot-mahjong/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/maxwin-pg-soft/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/mahjong-gampang-menang/ https://sisdata.unpak.ac.id/uploads/sgacor/ https://ee.itk.ac.id/data/