Heerhugowaard krijgt de komende jaren betere fietsroutes, voor zowel lokaal als regionaal fietsverkeer. "Nog meer mensen op de fiets betekent een verkeersveiligere stad, gezondere inwoners en minder parkeerdruk op drukke bestemmingen", zo redeneert de gemeente. Maar dan moeten een aantal fietsroutes wel verbeterd worden. Vijf locaties krijgen daarbij bijzondere aandacht.

Gemeente Heerhugowaard heeft uitgezocht welke lokale fietspaden met een bovenwijkse functie nog niet zijn geasfalteerd. Want juist daar valt op korte termijn een verbetering te behalen wat betreft comfort en veiligheid. De gemeenteraad had al 1 miljoen euro gereserveerd voor fietsprojecten in 2020.

Het college wil dat er een fietsbrug bij de Johannes Bosco College komt voor een rechtstreekse aansluiting op het regionale netwerk. De schoolleiding heeft al aangegeven te willen bijdragen. Verder moet er een voetpad aan de westzijde van de Westtangent komen, tussen de Umbriëllaan en de Foreeststraat. Hier lopen regelmatig mensen op het fietspad.

Langs de Middenweg tussen de Amstel en de Reuzenpandasingel gaan de tegelpaden aan beide zijden plaats maken voor asfaltstroken. Deze worden meteen breder, zolang naastgelegen voetpaden niet te smal worden. Ook wordt het regionale netwerk veiliger gemaakt met rood asfalt op de Huygendijk ter plaatse van de Overtoom. En dan is er nog de Middenweg nabij Middenwaard. De fietsstraat aldaar wordt tijdens gepland onderhoud aangepast op de meest actuele richtlijnen.

De HAL- en BUCH-gemeenten zullen binnenkort samen met de provincie een intentieverklaring tekenen om te werken aan betere doorfietsroutes in de hele regio. De provincie heeft een voorstel in voorbereiding waarmee specifiek voor fietsprojecten subsidies vrijgemaakt worden, die van 50 tot wel 80 procent kostendekkend kunnen zijn.
Pin It
Bekeken: 1787x
https://ee.itk.ac.id/data/